ZigaForm version 7.6.1

TIEDOTE: Walmu-asiakashallintajärjestelmän Kanta-yhteys Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon sertifioitiin tietoturvalliseksi

Walmu Solutions Oy on saavuttanut merkittävän virstanpylvään 18.12.2023, kun sen Kanta-yhteys Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon sertifioitiin tietoturvalliseksi. Walmu-asiakashallintajärjestelmä on saanut Tietoturvallisuuden Arviointitodistuksen, jonka on myöntänyt KPMG IT Sertifiointi Oy. Todistus tietoturvallisuuden arvioinnista, numero FI231214-135.

Walmu on SaaS-palveluna tuotettava asiakashallinnan kokonaisratkaisu, joka tarjoaa mahdollisuuden seurata ja ohjata asiakasprosesseja sosiaali-, nuoriso-, maahanmuutto- ja työllisyyspalveluissa. Järjestelmä soveltuu erityisen hyvin monituottajamalleihin, joissa julkiset ja yksityiset toimijat tuottavat palveluita samanaikaisesti. Walmu mahdollistaa joustavan integroinnin eri tietojärjestelmiin sekä monipuolisen ja kattavan raportoinnin organisaatioiden tarpeiden mukaan.

Järjestelmä on nyt saavuttanut Tietoturvallisuuden Arviointitodistuksen, joka kattaa useita keskeisiä vaatimuksia, kuten asiakirjan muuttumattomuuden, varmenteiden validoinnin, ammattioikeuksien tarkastamisen, asiayhteyden varmistamisen, rekisterien erottamisen sekä Kanta viestinvälityksen osapuolten tunnistamisen.

Sertifioinnin myötä Walmu liittyy Kanta-palveluiden Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon, mikä vahvistaa sen asemaa osana laajempaa asiakashallinnan tietojärjestelmää.

Tietoturvallisuuden arvioinnissa ei havaittu poikkeuksia vaatimusten toteuttamisessa, ja arvioinnissa ei ilmennyt tietoturvallisuuden kannalta erikseen huomioitavia seikkoja.

Walmu-järjestelmä jatkaa sitoutumistaan asiakkaidensa tietoturvaan tarjoamalla luotettavan ja turvallisen ratkaisun sosiaali-, nuoriso-, maahanmuutto- ja työllisyyspalveluille.

Walmu Solutions Oy

WALMU JÄRJESTELMÄN OMISTAVA PASISMO OY ON NYT WALMU SOLUTIONS OY

Walmu ohjelmiston omistava Pasismo Oy on muuttanut yrityksen nimen Walmu Solutions Oy:ksi joulukuun alusta alkaen.

Tuotteemme nimi Walmu on muotoutunut osaksi yrityskuvaa ja asiakkaamme tunnistavat yrityk- semme Walmu ohjelmistonimen perusteella. Muutos on osa suurempaa kokonaisuutta, jolla yrityksen brändiä, arvoja, visiota ja missiota rakennetaan tulevaisuuden muuttuviin tarpeisiin.
Nimenmuutos tulee näkymään yrityksen yleisilmeessä lähiaikoina. Nimenmuutos ei aiheuta toimenpiteitä asiakkaille. Yhteistyösopimuksiin ei tarvita muutoksia ja uusissa sopimuksissa, sopijaosapuolen nimi muuttuu Walmu Solutions Oy:ksi.

Terveisin
Walmu Solutions Oy
www.walmu.fi

 

Työterveyslaitoksen Kykyviisari® on integroitu Walmun Asiakashallintajärjestelmään

Walmun Asiakashallintajärjestelmä on saanut Kykyviisarista lisäominaisuuden, joka tukee Walmun tavoitteita selkeästä ja turvallisesta käyttökokemuksesta sekä takaa ihmislähtöisen palveluprosessin, jossa lähtökohtana on asiakkaan kuunteleminen.  Työterveyslaitoksen (TTL) kehittämä Kykyviisari®  -integraatio lisää Walmun kykyä tarjota palveluntarjoajille järjestelmä, josta kaikki löytyy helposti muutamalla klikkauksella. Se on maksuton itsearviointimenetelmä, jonka tarkoituksena on kartoittaa vastaajan työ- ja toimintakykyä. Työ-ja elinkeinoministeriö pyrkiikin siihen, että Kykyviisarista tulee koko Suomessa käytettävä apuväline, jolla voidaan kartoittaa työttömyyden syitä. Palveluntarjoaja pystyy ohjaamaan asiakkaansa täyttämään Kykyviisarin, jonka avulla yhteistyö asiakkaan ja asiantuntijan kanssa helpottuu huomattavasti. Kun asiakas saa työkaluja puhua tulevaisuuden tavoitteistaan tai mahdollisista ongelmakohdistaan, on palveluprosessi mielekkäämpää kummallekin osapuolelle. Kykyviisarin tarkoitus onkin lisätä ymmärrystä työttömyyteen johtavista ja sitä ylläpitävistä syistä niin asiakkaan itsetuntemuksen, asiantuntijan työnsuunnittelun ja toteutuksen, sekä työvoimapoliittisen päätöksenteon kannalta.

Työterveyslaitos  + Solmu + ESR + Sokra + Kykyviisari®

Työterveyslaitoksen Kykyviisari –käyttöoppaassa toimintakyky on määritelty seuraavasti:  ”Yksilön kyky selviytyä jokapäiväisistä arjen haasteista ja tehtävistä. Toimintakyky voidaan jakaa psyykkiseen, sosiaaliseen, kognitiiviseen ja fyysiseen toimintakykyyn.”. Itsearvioinnin kautta työtön työnhakija tai muuten työ- ja toimintakyvystään kiinnostunut voi saada paremman käsityksen omista vahvuuksistaan ja haasteistaan. Samalla Kykyviisari auttaa kartoittamaan mahdollisia ongelmakohtia, jolloin niihin on helpompi lähteä etsimään ratkaisuja.

Kykyviisaria käytetään hallitusohjelman mittavissa työllistymistä edistävissä hankkeissa kuten kuntakokeilussa ja työkykyohjelmassa. Kykyviisarin on kehittänyt Työterveyslaitos osana Solmu-hanketta. Solmu- hanke, eli ’Sosiaalinen osallisuus ja työ- ja toimintakyvyn muutos’ – koordinaatiohanke (1.10.2014-30.9.2020), on Euroopan Sosiaalirahaston (ESR) rahoittama hanke, jonka toteuttajana toimii Työterveyslaitos. Solmu on kehitetty kartoittamaan ja parantamaan Suomen työllisyyttä ja Kykyviisari on työkalu, jolla saadaan tietoa työttömyyden ongelmakohdista suoraan työttömiltä itseltään. Vaikka Kykyviisaria voi käyttää kaikki työiässä olevat aikuiset, on se alun perin kehitetty yhdessä Euroopan Sosiaalirahaston (ESR) rahoittamien toimintalinja 5:n hankkeiden kanssa, joiden kohderyhmänä ovat vaikeassa työmarkkina-asemassa olevat työikäiset. Solmu- koordinaatiohanke on yhteistyössä THL:n ’Sosiaalisen osallisuuden edistämisen koordinaatiohanke’ – Sokran kanssa, joka tukee Euroopan sosiaalirahaston hankkeita, jotka edistävät sosiaalista osallisuutta ja torjuvat köyhyyttä.

Kykyviisaria testataan edelleen ja sen keräämää tietoa analysoidaan sitä mukaan kun kykyviisarin käyttö kasvaa, jolloin pidemmällä aikavälillä pystyy arvioimaan laajemmin työ- ja toimintakyvyn muutoksia koko Suomessa.

Kykyviisarin toimivuutta tutkitaan eri palvelujärjestelmissä, kuten sosiaali-, terveys- ja työvoimapalveluissa. Walmun asiakashallintajärjestelmää voidaan soveltaa kaikissa näissä palveluissa, sillä se kustomoidaan aina jokaisen palveluntarjoajan tarpeiden mukaan. Kun Kykyviisari on osana Walmua, ei palveluntarjoajan tarvitse miettiä sen hankkimista erikseen ottaessaan Walmun asiakashallintajärjestelmän käyttöönsä.

Mikä on Kykyviisari?

Kykyviisari on kyselylomake, jonka voi täyttää joko paperilla tai verkossa. Ammattilaisen näkökulmasta Kykyviisari toimii erinomaisena keskustelunavauksena uuden asiakkaan tilanteen kartoittamisessa. Kykyviisarin tarkoitus on antaa vastaajalle suuntaa-antava käsitys omasta hyvinvoinnista, omista vahvuuksista ja mahdollisista kehittämiskohteista. Kykyviisarin kyselytulosten läpikäyminen yhdessä ammattilaisen kanssa voi auttaa asiakasta löytämään hänelle itselleen sopiva tapa edetä kohti työ- ja toimintakyvyn palaamista. Tätä kautta asiakkaan on helpompi asettaa itselleen henkilökohtaiset muutostavoitteet. Walmussa Kykyviisari toimii suomeksi, ruotsiksi, ja selkokielellä.

Yksilötason lisäksi Kykyviisari on suunniteltu niin, että hanke- ja palveluntarjoajat voivat käyttää sitä työnsä suunnitteluun ja toteutukseen ottaessaan huomioon ryhmätasolla tapahtuvat muutokset työ- ja toimintakyvyssä. Kykyviisarin anonyymisti keräämän tiedon avulla voidaan ymmärtää eri ryhmien sisällä tapahtuvia muutoksia ja työllistymiseen liittyviä osa-alueita. Yksilö- ja ryhmätason lisäksi Kykyviisarin keräämä tieto voi parhaimmillaan avittaa työvoimapoliittisessa päätöksenteossa.

Kykyviisari on rakennettu professori Juhani Ilmarisen kehittämän Työkykytalo–mallin pohjalle. Työkykytalo-malli on ”tutkimukseen perustuva yhteenveto tekijöistä, joiden tiedetään keskeisesti vaikuttavan työkykyyn”. Kykyviisarin tarkoitus on tarkastella osa-alueita, jotka yksilön elämässä tarvitsevat lisätukea tai muuta erityishuomiota. Kyselylomakkeen osa-alueet ovat: keho, taidot, arki, mieli, ja osallisuus. Tarkoituksena on saada kokonaisvaltainen kuva omasta jaksamisesta elämän eri osa-alueilla, ja toisaalta ammattilaiselle apuväline nähdä millä osa-alueilla kukin yksilö tarvitsee ulkopuolista tukea. Vastaaja saa kyselystä kirjallisen palautteen, josta hän voi nähdä eri osa-alueista muodostetut yhteenvedot. Walmun oma reaaliaikainen raportointi tukee myös Kykyviisarin ominaisuutta tuottaa kirjallinen palaute itsearvioinnista. Walmun asiakashallintajärjestelmään integroituna Kykyviisari toimii erinomaisesti, sillä siinä yhdistyy Walmun periaatteet nopeasta datanhallinnasta ja selkeästä käyttökokemuksesta.

Walmun tavoitteisiin kuuluu Suomen työttömyyden ongelmakohtiin puuttuminen ja ratkaisujen löytäminen asiakaslähtöisesti. Tuloksia ei synny, jos työtöntä ei kuunnella ja hänen tarpeitaan ei oteta vakavasti. Walmulle on tärkeää kuunnella asiakasta ja tarjota järjestelmä, joka helpottaa asiantuntijan työarkea, jolloin aikaa vapautuu ihmisen kohtaamiseen ruudun tuijottelun sijaan. Kykyviisari on kehitetty ensisijaisesti yksilön itsearviointimenetelmäksi ja ammattilaiselle apuvälineeksi keskustelunavaajana, mutta siitä kerättävän anonyymin datan on tarkoitus auttaa ymmärtämään koko Suomen työllisyystilannetta. Laajemmassa mittakaavassa Kykyviisari avittaa Työterveyslaitosta koko Suomen työttömien työ- ja toimintakyvyn tarkastelussa ja analysoinnissa. Kykyviisarin keräämää dataa analysoidaan sitä mukaa kuin Kykyviisaria käytetään. Mitä useampi hanke-ja palveluntarjoaja integroi menetelmän osaksi omaa järjestelmäänsä, sitä enemmän dataa Työterveyslaitos pystyy keräämään. Analysoidun datan olisi tarkoitus tarjota apua työvoimapoliittisessa päätöksenteossa ja Suomen työllisyystilanteen parantamisessa. Kykyviisari-integraatio auttaa Walmua tehtävässään tuottaa käytännöllinen asiakashallintajärjestelmä, sillä palveluntarjoajan ei tarvitse integroida sitä erikseen ja asiakkaan kohtaaminen ja auttaminen helpottuu. On huomioitava yksilö ja elämän monimuotoisuus, jotta voimme parantaa koko Suomen työllisyystilannetta.

Walmu aloittaa yhteistyön vankan kokemuksen Valpas Ratkaisut Oyn kanssa

Valpas Ratkaisut Oy on Lieksassa toimiva lastensuojelu- ja nuorisotyötä tarjoava yritys. Heidän mottonsa ”Askel eteenpäin” kuvaa heidän tavoitteitaan tarjota kasvatuksellisia ja kuntouttavia palveluita niille, jotka tarvitsevat apua pääsemään eteenpäin vaikeasta tai haastavasta elämäntilanteesta.  He tarjoavat konkreettisia ratkaisuja, palveluita ja malleja, joiden avulla yksilön tarpeet otetaan huomioon auttaessa häntä löytämään uusi oma polku. Walmun asiakashallintajärjestelmän avulla Valpas Ratkaisut Oy pääsee helpommin tavoitteisiinsa, kun organisaatiotasolla turhaa aikaa ei mene tiedon kanssa taistelemiseen ja yritys voi luottaa tietoturvalliseen asiakashallintajärjestelmään.

Valpas Ratkaisut Oy on vuonna 1944 perustetun Lieksan kristillisen opiston tytäryhtiö. Sodanjälkeisenä aikana Suomessa päätettiin, että kaikilla tulee olla tasavertainen mahdollisuus koulutukseen. Lieksan Kristillinen Opisto onkin yksi esimerkki siihen aikaan perustetuista kansanopistoista, jotka tarjosivat käytännönläheistä oppia ja tietoa työmaailmassa ja elämässä pärjäämiseen. Tätä perinnettä Valpas Ratkaisut Oy jatkaa edelleen, ja Walmulla on ilo olla osallisena tukemassa organisaation toimintaa ja tulevaisuutta. Walmun asiakashallintajärjestelmä helpottaa Valpas Ratkaisut Oy:n työntekijöiden arkea,  jolloin heille jää aikaa itse oikealle työlle: asiakkaiden tukemiseen, ohjaamiseen, ja kuntouttamiseen.

Valpas Ratkaisut Ry tarjoaa sosiaalialan palveluita vankalla kokemuksella

  • Perhe- ja avopalveluiden kautta saa perhetyötä, jälkihuoltoa, tukihenkilötoimintaa, ja neuropsykologista valmennusta.
  • Lastensuojeluyksikkö Liekki toimii vuorokauden ympäri perheiden tukena.
  • Etsivän nuorisotyön tehtävänä on tavoittaa tuen tarpeessa oleva nuori ja auttaa hänet sellaisten palvelujen ja muun tuen piiriin, joilla edistetään hänen kasvuaan ja itsenäistymistään sekä pääsyään koulutukseen ja työmarkkinoille.
  • Valpas – Nuorten työpajan valmennuksen tavoitteena on tukea ja edistää nuorten elämänhallintaa ja arjen taitoja, terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia, aikuistumista, yksilöllistä kasvua sekä siirtymistä koulutukseen ja työelämään.

Walmun arvoihin kuuluu olla osana edistämässä toimivaa, monikulttuurista Suomea, jossa maahanmuuttajan tasavertainen asema ja mahdollisuus toimia yhteiskunnassa olisi turvattu. Lieksan Kristillisellä Opistolla on pitkä kokemus maahanmuuttajien kieli- ja kotouttamiskoulutuksesta. Lieksan kristillinen opisto tarjoaakin maahanmuuttajille aikuisten perusopetusta ja suomen kielen opintoja.

Walmun asiakashallintajärjestelmän avulla Valpas Ratkaisut Oy voi tietoturvallisesti hallinnoida tarjoamiansa palveluita. Asiakkaiden tiedot ovat turvassa ja helposti työntekijöiden käytettävissä. Asiakastietojen lisäksi Walmun järjestelmään voi helposti integroida muuta tietoa organisaation omien tarpeiden mukaan. Walmun asiakashallintajärjestelmän raportointi on reaaliaikaista, jonka avulla Valpas Ratkaisut Oy pystyy suorittamaan laajempaa ja tarkempaa raportointia kuin aikaisemmin. Reaaliaikainen tieto asiakkaista helpottaa työntekijöitä asiakkaiden auttamisessa.

Valpas Ratkaisut Oy:n arvot kuten suvaitsevaisuus, ihmisen kokonaisvaltainen huomioiminen ja erilaisten maailmankatsomusten kunnioittaminen ovat hyvin lähellä Walmunkin arvoja ja tavoitteita.  Walmu pyrkii tietoturvallisen ja käytännönläheisen asiakashallintajärjestelmän avulla edistämään suomalaisten työllistymistä ja edesauttaa sitä, että yksilö pääsee luomaan omaa tulevaisuuttaan. Valpas Ratkaisut Oy tarjoaakin ”palveluita, joiden yhteisenä nimittäjänä ovat erilaiset ihmiset ja heidän ohjaamisensa ja tukemisessa ratkaisukeskeisesti”.  Ratkaisukeskeisessä työskentelyssä Walmun asiakashallintajärjestelmä on omiaan edistämään yhtiön tavoitteita.

Walmu aloittaa yhteistyön mahtavan Kulttuurivoimalan kanssa

Oulun Meri-Toppilassa päämajaansa pitävä Kulttuurivoimala – Culture Power Station ry tekee tärkeää työtä paikkakunnan yhteisön lujittamiseksi taiteen ja kulttuurin avulla. Kulttuurivoimala – Culture Power Station ry on paikka, jonne voi mennä toteuttamaan projekteja, tapaamaan ihmisiä, sekä nauttimaan taiteesta ja yhteisöllisyydestä. Walmun asiakashallintajärjestelmä on työkalu, jolla Kulttuurivoimala – Culture Power Station ry hallinnoi toimintaansa helposti ja vaivattomasta, jotta työntekijöiden aika ja energia vapautuisi yhdistyksen tavoitteiden toteuttamiseen.

Kulttuurivoimalan sanojen mukaan ”yhteisöllisyys syntyy yhteisistä tavoitteista ja yhteisestä toiminnasta”. Tämä on myös meille Walmussa tärkeää ja juuri tämänkaltaisiin tarpeisiin asiakashallintajärjestelmämme on kehitetty. Turha vaiva ja aika pois koneen ääressä työskentelystä, jotta pystyisimme kohtaamaan yksilön ja tässä tapauksessa kokonaisen yhteisön vaivattomasti. Kulttuurivoimala – Culture Power Station ry tarvitseekin toimivan asiakashallintajärjestelmän, jotta kokonaisen yhteisön tavoittaminen ja sen kanssa työskentely olisi vaivatonta. Enää asiakastietoja ei tarvitse kirjata manuaalisesti, joka on saattanut hankaloittaa työarkea. Walmun tietoturvallinen asiakashallintajärjestelmä pitää myös huolen, että tiedot pysyvät turvassa ilman lisätyötä.

Taiteesta työtä-hanke

Taiteesta Työtä –hanke on Kulttuurivoimala –Culture Power Station ryn työllisyyspoliittinen hanke, jonka tarkoituksena on edistää media- ja taidealan ammattilaisten työllistymistä. Taiteesta Työtä –hanke tarjoaa pitkään työttömänä olleille media- ja taidealan osaajille palkkatuettua työtä tai työkokeilua. Walmun asiakashallintajärjestelmä on räätälöity asiakaskohtaisesti Taiteesta Työtä –hankkeen tarpeisiin sopivaksi.

Kulttuurivoimalassa työskentelee niin alan ammattilaisia kuin kuntouttavassa työtoiminnassa olevia tai oppilaitosharjoittelijoita. Organisaatio onkin erinomainen paikka jakaa tietotaitoa eri kulttuurikentiltä ja päästä kokemaan läheltä taidetta ja sen tekemistä. Walmun asiakashallintajärjestelmän avulla Kulttuurivoimala voi helposti koota yhteen paikkaan tiedot kaikista organisaation alla olevista työntekijöistä sekä hallinnoida sen kautta toteutettavaa toimintaa, tapahtumia, ja palveluita. Walmu helpottaa työntekijöiden arkea ja mahdollistaa tietoturvallisen informaatiokulun ja kätevän alustan yhdistyksen organisaatiotarpeisiin.

Kulttuurivoimala – Culture Power Station ry tarjoaa taiteen tekemiselle tilat ja puitteet

Palveluntuottajana Kulttuurivoimala – Culture Power Station ry tarjoaa erittäin laajan kattauksen. Omien sanojensa mukaan ”Kulttuurivoimala – Culture Power Station ry:n toiminta on monitaiteista, siinä näkyvät niin media-,  ympäristö- kuin kuvataidekin.”

  • Mediapaja tarjoaa taittotyötä ja videopalveluita sekä tiloja suunnitella ja toteuttaa projekteja.
  • Taidepaja tarjoaa tiloja ja välineitä kuvataiteen tekemiseen ja erilaisiin kuvataideprojekteihin.
  • ICT-paja mahdollistaa erilaisten tietoteknisten projektien toteuttamisen sekä tuottaa asiakastöinä tietoteknistä huoltoa.
  • Pajojen lisäksi Kulttuurivoimala – Culture Power Station Ry tarjoaa taidetoimintaa kursseina ja kerhotoimintana, sekä taiteen seminaareja ja tapahtumia.

Yksi Kulttuurivoimala – Culture Power Station Ry:n tavoite on yhteisön voimistaminen ja sen ehdoilla ja tarpeilla toimiminen. Siilo-kanava projekti on media, joka tuottaa podcasteja, videoita, ja muuta mediasisältöä. Siilo-kanavan tarkoitus on antaa ääni yhteisön jäsenille, jotta valtamediasta poisjäävät aiheet ja näkökulmat saisivat huomiota. Kulttuurikylpy taasen tuo eri kulttuurit yhteen tarjoten vertaistuellista toimintaa taiteen parissa. Kulttuurikylvyn tarkoitus on edistää maahanmuuttajien Suomen kielen oppimista ja suomalaisen kulttuurin tuntemusta. Monikulttuurisuus ja kulttuurien kohtaaminen on yhteisöllisen elämän peruspilareita ja vastaavan toiminnan edistäminen on myös lähellä Walmun arvoja.

Työllisyyden kuntakokeilu on täällä – Walmu on valmiina!

Suomen työvoimapalvelut kokivat mullistuksen, kun Sanna Marinin hallituksen laatima kuntakokeilu alkoi 25 koealueella, eli käytännössä 118 kunnassa tai kaupungissa. Kuntakokeilu kestää kaksi vuotta (1.3.2021 – 30.6.2023), jonka aikana osa työ- ja elinkeinopalveluista (TE-palvelut) ovat kokeilukuntien vastuulla. Kuntakokeilun tarkoituksena on parantaa työvoimapalveluita. Kokeiluun kuuluu kunnan alueella olevat työttömät ja työnhakijat, jotka eivät ole oikeutettuja ansiopäivärahaan. Mukana ovat myös alle 30-vuotiaat, sekä kaikki maahanmuuttajat ja vieraskieliset työnhakijat. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan kokeilulla pyritään erityisesti parantamaan pitkäaikaistyöttömien ja heikommassa työmarkkina-asemassa olevien työnsaantia.

Kokeilukunnille tämä tarkoittaa monen palikan uudelleensovittamista. Walmun asiakashallintajärjestelmän avulla siirtymän voi tehdä vaivattomasti ja tehokkaasti. Walmu on kehitetty nimenomaan parantamaan ja nopeuttamaan työllistymisen ja muiden sosiaalipalveluiden palveluprosessien etenemistä, jonka tuloksena jatkosijoitettujen määrä nousee. Walmun avulla kunnan työntekijällä ei mene turhaa aikaa järjestelmän kanssa vääntämiseen ja tiedon hankkimiseen, vaan hän pystyy keskittymään olennaiseen; asiakkaan auttamiseen ja palveluprosessin etenemiseen.

Walmun asiakashallintajärjestelmä on kokeilukunnille helpottava ratkaisu. Kuntien tulee kokeilun ajaksi tuottaa asiakkaiden palvelujen neuvonta-, ohjaus- ja palvelutehtävät. Sen lisäksi kuntien tehtäväksi siirtyy joidenkin harkinnanvaraisten etuuksien myöntämistä koskevat tehtävät ja työvoimapoliittisten lausuntojen antaminen.  Walmu on suunniteltu työllisyyspalveluiden tietojen tietoturvalliseen hallinnointiin. Sen ainutlaatuisuus näkyy kuntien mahdollisuutena yksilöidä järjestelmä palvelemaan juuri oman kunnan työllisyyspalveluiden asiakkaiden ja palveluntuottajien tarpeita.

Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan kuntakokeilun tavoite on saada tietoa ”valtion ja kuntien rahoituksen, osaamisen ja asiakaspalvelun yhdistämisen vaikuttavuudesta” (Valtioneuvosto). Kokeilukunnilla on näin ollen mahdollisuus vaikuttaa siihen mihin suuntaan työllisyyspalvelut kehittyvät. Jotta kunnat saavat kaiken irti kokeilusta, on tärkeää, että resurssit eivät kulu hukkaan, vaan kunnan työntekijät saavat aidosti mahdollisuuden miettiä paikallisesti toimivia ratkaisuja työllistymisen edistämiseksi. Walmun avulla aikaa vapautuu asiakkaan kohtaamiseen, mikä on perusta toimivalle työllistymispolitiikalle.
Työ- ja elinkeinoministeriö onkin päättänyt olla rajaamatta palvelumallia tiukasti, vaan ”kunnat voivat kehittää palveluja oman alueen työnhakijoiden ja työnantajien tarpeista käsin” (Tem).  Kuntakokeilun suurinta antia kunnille onkin sen antama vapaus päättää ja vaikuttaa sen tuottamista palveluista. Suomessa on monimuotoisia ja omannäköisiä paikkakuntia, joiden erikoislaatuisuutta tulee juhlistaa.  Jotta kuntien voimavarat eivät mene täysin palveluiden ja tiedonkulun organisoimiseksi, on hyvä valita asiakashallintajärjestelmä, joka palvelee kunnan tarpeita mahdollisimman joustavasti ja tehokkaasti.

Kokeilussa nivotaan entistä tiiviimmin yhteen työllisyys-, koulutus- sekä sosiaali- ja terveyspalvelut. Walmu on suunniteltu toimimaan juuri niin, että eri palvelut voidaan liittää samaan järjestelmään, jotta työllisyyspalveluiden henkilöstöresurssit eivät tuhlaannu tiedon etsimiseen eri paikoista ja erilailla toimivista järjestelmistä. Tällöin jää aikaa ja energiaa asiakkaan kohtaamiseen ja hänen tilanteensa edistämiseen. Walmu mahdollistaa tavoitteen ”yhdistää työnantajien ja työnhakijoiden palveluita kuntien elinvoiman edistämiseen ja sen myötä luoda uusia työpaikkoja, edistää työn kysyntää ja tarjontaa sekä ehkäistä työttömyyttä entistä laajemmin.”(HS). Tarkoitus on päästä eroon turhista työvaiheista ja palveluprosessin etenemistä vaikeuttavista järjestelmäratkaisuista ylittämällä perinteisiä hallinto- ja sektorirajoja.

Työllisyyspalvelun asiantuntijat voivat raportoinnin sijasta keskittyä asiakkaaseen

Työllisyyspalveluille Walmu tarjoaa helpomman arjen. Walmua lähdettiin kehittämään, jotta palveluprosessista saisi turhan tiedonhaun karsittua. Walmun tarkoitus on tehdä asiantuntijan ja asiakkaan kohtaaminen ja työskentely joustavaksi. Walmu on omiaan saavuttamaan työ- ja elinkeinoministeriön tavoitteen järjestää palvelut asiakaslähtöisesti sillä Walmu yhdistää asiakasrekisterin jokaisen alueen omaan palveluntarjoajaverkostoon.

Tämä tapahtuu muun muassa edistämällä työvoiman vapaata liikkuvuutta kunnissa ja kuntien välillä. Lähtökohtana on ajatus, että työnhakijan mahdollisuus saada henkilökohtaista palvelua kasvaa, kun työllisyyspalveluja on saatavilla omasta kotikunnasta. Vihdoin on herätty myös siihen, että vaikka palveluiden digitalisoiminen onkin monella tapaa tehokasta, on henkilökohtaisen palvelun saaminen hyvin tärkeää etenkin niille, jotka ovat olleet pitempää poissa työmarkkinoilta. Walmun asiakashallintajärjestelmä antaa tilaa henkilökohtaiselle palvelulle muun muassa sen reaaliaikaisen ja automatisoidun raportoinnin johdosta, mikä vapauttaa asiantuntijan työtunteja loputtomasta raportoinnista itse asiakkaan ja asiantuntijan väliseen kanssakäymiseen.  Esimerkiksi poissaoloraportointi toimii Walmussa automaationa, jolloin henkilöstöresursseja ei tarvitse käyttää tähän aikaa vievään prosessiin. Asiantuntijalla on myös muutaman painalluksen päässä oman alueensa työllistymiseen liittyvä data. Alueen työllisyyden kokonaisvaltainen tila ja suunta on helposti tarkasteltavissa, sillä Walmu kerää niistä automaattisesti datapankkia, jota asiantuntija voi vertailla ja analysoida tarvittaessa.

Walmu on kehittynyt työllisyyspalveluiden aikaisemmista asiakashallintajärjestelmistä myös siinä, että se mahdollistaa samanaikaisen tietojenkäsittelyn. Walmun avulla asiakkaan kanssa keskusteltaessa suurin osa ajasta ei mene tiedon keräämiseen vaan hänen toiveidensa kuuntelemiseen ja konkreettiseen auttamiseen. Puhelinneuvottelutkin helpottuvat, sillä Walmun avulla sekä asiantuntija että asiakas voivat tarkastella järjestelmässä olevia tietoja samanaikaisesti. Minuutteja ei kulu enää siihen, että asiakas kirjautuu ulos tiedoistaan, jotta asiantuntija pääsee tarkastelemaan niitä. Asiat etenevät jouhevammin sillä asiantuntija voi keskittyä auttamiseen jolloin asiakaskin kokee tilanteen hyödyllisemmäksi.

Asiakaslähtöinen palvelu mahdollistaa asiakkaan työllistymisen

Työ- ja elinkeinoministeriö on määrittänyt kuntakokeilun tavoitteeksi kehittää palveluja niin, että pystytään tunnistamaan yksilön osaamisen kehittämistarpeet ja työllistymisen esteet. Lopullinen tavoite on tietenkin yksilö ja hänen tulevaisuutensa. Miten saadaan asiakas työmarkkinoille tai tarpeellisen avun tai palvelun piiriin?  Walmussa näihin kysymyksiin on myös etsitty vastauksia, ja asiakashallintajärjestelmä onkin rakennettu asiakaslähtöisesti. Walmussa yhdistyy kolme tärkeää ominaisuutta asiakkaan näkökulmasta: läpinäkyvyys, tietoturva, ja itsemääräämisoikeus. Walmulle on erittäin tärkeää asiakkaan tietoturva ja itsemääräämisoikeus, joten asiakas saa itse määrittää mitä tietoja hänestä tallennetaan järjestelmään ja kuka saa tietoja katsella.

Walmun avulla työllisyyspalveluiden asiantuntija pääsee heti tarkastelemaan asiakkaan tilannetta kokonaisvaltaisesta näkökulmasta. Tämä lisää asiakkaan motivaatiota työnhakuun. Läpinäkyvyys on periaatteemme, ja tämän avulla kasvatamme työllistymisprosessin toimivuutta kaikille sen osapuolille. Kun tietoturva on kunnossa, voi asiakas huokaista helpotuksesta ja keskittyä oman tulevaisuutensa rakentamiseen.